Microsoft heeft last van een niet-werkend spam filter

20 februari 2023

Op basis van meldingen van een toenemend aantal Microsoft gebruikers zijn Outlook inboxen sinds zondagnacht (19-02-2023) overspoeld met spammails. Dit omdat de spamfilters voor e-mail niet meer werk(t)en. Gebruikers melden (op sociale media en op de website van de Microsoft Community) dat alle mails binnenkomen in de inbox, zelfs e-mails die eerder aangemerkt waren als spam en in de map ongewenste berichten zat.

Een aantal gebruikers geeft zelfs aan dat het aanvinken van “Only trust email from addresses in my Safe Senders and domains list and Safe mailing lists” in Junk Mail > Filters dit probleem niet oplost, wat er op lijkt te wijzen dat de filtering van de webmail service volledig stuk is.

Ondanks de stroom van klachten van klanten laat de statuspagina van de Office-service zien dat “alles werkt”. Er is vanuit Microsoft nog geen publieke reactie gegeven.

“Met in het achterhoofd dat 96% van alle geslaagde aanvallen starten met een e-mail wordt het pijnlijk duidelijk dat we niet kunnen wedden op slechts 1 paard. We hebben aanvullende security maatregelen nodig om ons beter te beschermen.” Aldus Ronald Kingma, managing director van Access42. “E-mail is de grootste attack vector voor criminelen, laten we gebruik gaan maken van e-mail security oplossingen als Mimecast om e-mail beter te beveiligen”.

outlook_spam